Bij de Universiteit Groningen hebben ze ontdekt dat mensen die overdag zonlicht op hun huid krijgen, beter slapen. ’s Morgens een uurtje zon op je huid zorgt er voor dat je wat vroeger in slaap valt en dat je ook een betere slaapkwaliteit hebt. Het was een vrij klein onderzoek met 20 proefpersonen, die tussen 2014 en 2016 werden getest.

Als je nu de zon op je huid ook nog combineert met een wandeling, een fietstocht of een andere actieve bezigheid, maak je de kans op een goede nachtrust nog groter. De zon op je huid zorgt voor een aanmaak van vitamine D ( al is dit effect in de herfst en in de winter minder dan in de zomer). Vitamine D zorgt weer voor een betere opname van calcium en dat betekent betere botten, betere spieren en een lagere bloeddruk.

Het hormoon endorfine, het gelukshormoon, neemt ook toe onder invloed van zonlicht. Endorfine komt bovendien vrij in je lichaam als je lekker aan het bewegen bent. Endorfine maakt dat je je gelukkiger voelt, de sombere bui kan verminderen en de kans op een winterdip of een depressie neemt af.

Als je niet zoveel voelt voor stevig doorwandelen, kun je eens proberen om buiten mindful te gaan lopen. Je gaat dan lopen met heel je aandacht bij het lopen. Terwijl je loopt ben je je bewust van de geluiden om je heen. Je voelt misschien de wind op je huid of je voeten die de stappen maken, je ruikt de geur van herfst, misschien van regen, van bladeren, en je ziet wat er zich vlak bij je in je gezichtsveld aandient.

Dit kun je afwisselen met voelen hoe je ademt, hoe de lucht in en uit je longen stroomt. Als het je lukt om enige tijd op deze manier te lopen ga je misschien merken dat je wat rustiger wordt, misschien wordt je hoofd wat stiller. Als je je lichaam laten wennen aan rust, aan niet actief met iets bezig zijn, maar alleen opmerken wat er tijdens het lopen op te merken is, leer je je lichaam weer te ontspannen. Dit kan ervoor zorgen dat je ’s avonds wat gemakkelijker in slaap valt.