Iedereen snurkt wel eens, bijvoorbeeld als je heel moe bent, of als je ’s avonds wat te veel gedronken hebt. Als je dikwijls snurkt kan dat helaas wel negatieve gevolgen hebben. Je kan het slapen van je partner moeilijker maken. Het kan ook slecht zijn voor je gezondheid omdat je ademhaling wat geblokkeerd wordt. Daardoor word je niet zo goed uitgerust weer wakker.

Snurken wordt veroorzaakt door een vernauwing van je luchtpijp. Je hebt dan weinig vrije ruimte om te ademen en dat veroorzaakt dat snurkende geluid.

Als je met je mond dicht snurkt, kan het zijn dat je tong de luchtpijp wat blokkeert. Als je met je mond open snurkt dan kan het zijn dat je keel wat verstopt is. Je kunt dan de oefeningen hieronder gaan proberen.

Als je snurkt omdat je op je rug ligt, kun je op je zij gaan slapen. Als je in alle houdingen snurkt, kan het zijn dat je daartegen een serieuze behandeling nodig hebt.

Mannen snurken vaker dan vrouwen. Dat kan erfelijke oorzaken hebben. Ook als je astma hebt of last hebt van allergieën snurk je soms meer.

Wat kun je nu zelf doen aan het snurken? Het volgende:

  • Drink ’s avonds geen of weinig alcohol.
  • Slaap op je zij, stop eventueel een tennisbal; in de rug van je pyjama of shirt, want dan ga je niet zo snel weer op je rug liggen.
  • Laat uitzoeken of je een allergie hebt of gebruik een neusspray bij een verstopte neus.
  • Probeer wat af te vallen.
  • Doe dagelijks de onderstaande oefeningen om de spieren van de tong wat sterker te maken en de keelruimte meer te ontspannen.

Hier volgen 6 oefeningen die kunnen helpen tegen het snurken:

  1. Het puntje van je tong tegen het gehemelte duwen en vanaf daar de tong naar achter schuiven. 20 keer doen.
  2. De hele tong tegen het gehemelte aanzuigen. 20 keer doen.
  3. De achterkant van de tong tegen de bodem van de mond drukken terwijl het puntje van de tong tegen de ondertanden blijft liggen. 20 keer doen.
  4. Het zachte gehemelte en de huig heffen alsof je de klinker ‘aa’ zegt. 20 keer doen.
  5. Duw met je wijsvinger je wangspier van je tanden weg. Elke kant 10 keer doen.
  6. Als je eet, wissel het kauwen dan af aan beide kanten en til je tong op naar het gehemelte als je slikt, zonder je wangspieren aan te spannen.