Wandelen is goed voor je. Het is verrassend, maar het is gezonder om lang te lopen of te wandelen dan om kort te sporten. Als je veel zit en weinig beweegt is dat niet goed voor je, dat weten we inmiddels wel. Maar nu blijkt dat het gezonder voor je is als je minder zit en veel staat, slentert of wandelt. Dat is beter dan wanneer je veel zit en daarnaast kort maar heel intensief sport.

Dit bleek onlangs uit een groot Amerikaans onderzoek. De wetenschappers volgden 50.000 mensen tussen de 18 en 80 jaar. 33.000 van hen waren hardlopers en 17.000 wandelaars. Uit de testen kwam naar voren dat hart en bloedvaten gezonder worden én blijven door dagelijks een stuk te wandelen. Als je je tempo zo hoog maakt dat je het warm krijgt, gaat je hart al harder werken en verbetert de conditie van je hart en bloedvaten. Het verlaagt ook je bloeddruk en het cholesterolgehalte in je bloed neemt af.

Door regelmatig te wandelen – liefst iedere dag – neemt het risico op hartproblemen heel sterk af. Je kunt dus wel een half uur per dag intensief sporten, maar als je de overige 23,5 uur van het etmaal nauwelijks beweegt, heb je toch niet veel bereikt. En er zijn meer voordelen aan wandelen en staan. Het versterkt je spieren en je botten, waardoor je minder kans hebt op botontkalking (osteoporose). Wat je veel gebruikt groeit, dus als je veel staat en loopt bouw je zelfs nieuwe botmassa op. Zelfs je kraakbeen, het materiaal tussen je botten, kun je zo weer wat opbouwen. Als je ouder wordt, wordt dit kraakbeen dunner en minder elastisch. Daarom hebben ouderen wat meer pijn als ze hun gewrichten bewegen, vooral aan het begin van de dag of nadat ze even stil hebben gezeten.

Door veel te wandelen ga je dus ook soepeler bewegen. Het algemene advies is om iedere dag minstens 30 minuten te bewegen, waarvan 10 minuten met wat meer inspanning. Als je wel wilt wandelen maar het lopen je veel moeite kost, en je hebt geen idee waarom, kun je contact met mij opnemen. Ik kan dan de manier onderzoeken waarop je loopt. Ik kan je vervolgens tips geven om het lopen wat gemakkelijker voor je te maken.