Als je beweegt, bijvoorbeeld als je in een niet te langzaam tempo wandelt, begint je lichaam na ongeveer 20 minuten wandelen stofjes aan te maken waardoor je humeur beter wordt. Je gaat dan lekkerder in je vel zitten, je wordt opgewekter en je geheugen gaat beter functioneren.

Uit onderzoek blijkt dat als je minstens 10 kilometer per week wandelt het volume van je hersenen al toeneemt. Je hebt dan minder kans op Alzheimer. Bij beginnende Alzheimer werkt dit ook. Je moet dan minstens 8 kilometer per week lopen om je hersenvolume te laten toenemen. Het tempo van het wandelen is hierbij niet zo belangrijk, het gaat meer over de verschillende prikkels die er op je af komen als je buiten loopt. Als je wandelt loop je alerter dan normaal omdat het verkeer niet te voorspellen is en omdat de omgeving ook steeds verandert. Door je eigen huis kun je met je ogen dicht lopen, maar buiten moet je blijven opletten. Dit alert zijn prikkelt de aanmaak van nieuwe hersencellen.

Als je niet te langzaam loopt (dus je moet niet slenteren) gaat ook je hart sneller kloppen en verbetert de doorbloeding van heel je lichaam, dus ook van je hersenen. Je spieren raken vermoeid en moeten daarna herstellen. Dit zorgt er voor dat je ook makkelijker in slaap valt en beter kunt inslapen en doorslapen. Ook de kwaliteit van je slaap kan verbeteren. Door die betere nachtrust ben je de volgende dag weer opgewekter en functioneert je geheugen weer beter. Zo is de cirkel weer rond.

Helaas laat nieuws over het te bouwen medisch centrum op zich wachten. De Raad van State heeft geen haast! Ik ga nu twee weken op vakantie. De laatste week van augustus werk ik weer in Hardinxveld-Giessendam en in Monster.