Bijna niemand zal zeggen dat bewegen niet belangrijk is, maar dat wil niet zeggen dat je daarom altijd zin hebt om te bewegen. Dat is heel menselijk, zelfs fanatieke sporters overkomt dat wel eens. Daarom heb ik hier 3 tips voor mensen die wel zouden moéten bewegen maar er HELEMAAL GEEN ZIN IN HEBBEN.

TIP ÉÉN: Geef lekker de ruimte aan dat grote gevoel dat geen zin heeft om te bewegen. Als je bijvoorbeeld iedere dag een half uur zou moeten wandelen, begin dan met 5 minuten wandelen. Geef jezelf daarvoor een schouderklopje en geef je die andere 25 minuten over aan dat gevoel dat je vandaag niet wil bewegen. Ga dan na die 5 minuten gewoon 25 minuten lekker op de bank hangen.

Als je dit een week hebt gedaan, kun je misschien 10 minuten gaan wandelen en 20 minuten wijden aan het geen zin hebben, en weer lekker voor de tv gaan hangen of wat je favoriete manier van nietsen dan ook is.

Deze aanpak kun je iedere week iets verder uitbouwen. Blijf wel ruimte inbouwen voor de ‘geen zin’-gevoelens. Pas als die behoefte helemaal verdwenen is kun je je half uur bewegen vol maken.

TIP TWEE: Vervang dingen die je toch moet doen door een activiteit. Neem de trap in plaats van de lift. Neem de fiets in plaats van de auto. Stap een halte eerder uit de bus en loop het laatste stuk.

TIP DRIE: Ga samen met iemand iets aan bewegen doen. Spreek af dat jullie elkaar blijven motiveren en spreek ook de beloning af die je hebt verdiend als je het bewegen 3 maanden hebt vol gehouden.

Ik vind het leuk als je me laat weten of het je gelukt is om toch in beweging te komen. Ook andere tips om met zo min mogelijk moeite en zo veel mogelijk plezier in beweging te komen zijn heel welkom. Ik geef ze weer door aan de mensen die ze kunnen gebruiken. Dank alvast!

schilderij rustende mensen