Omdat we een groot deel van ons leven zittend doorbrengen, is het belangrijk dat je ook tijdens het zitten goed voor jezelf zorgt. Dat geldt vooral als je voor je werk veel moet zitten, en in de auto of de trein naar je werk. Zo lang zitten kan zijn sporen in je lichaam nalaten in de vorm van spierpijn, nekpijn, rugpijn, stijve gewrichten of tintelingen in je armen of benen.

Hier volgen 6 tips om je te helpen klachten te voorkomen die veroorzaakt worden door een verkeerde zithouding:

  1. Zorg voor de juiste hoogte van je stoel. Je voeten moeten plat op de grond kunnen staan en je bovenbenen worden gedragen door de zitting, je boven benen mogen wat aflopen naar je knieën toe en je knieën hebben een rechte hoek, een hoek van ongeveer 90 graden.Als je stoel te hoog is, gebruik dan een voetenbankje, Als je stoel te laag is en niet hoger gezet kan worden, leg dan een extra kussen op de zitting. Als je rechtop en niet tegen de leuning aan zit, is de hoek in je heupgewrichten ook ongeveer 90 graden.
  2. Als je zit, zit dan breed in je bekken, ontspan de spieren rond je bekken zo veel mogelijk en voel je zitbotten maar wat dieper in de zitting zakken. Je zit dan ‘zwaar’ in je stoel. Je bovenbenen laat je ook ontspannen. Je knieën vallen dan vanzelf iets uit elkaar.
  3. Als je niet tegen de rugleuning van de stoel wilt zitten, rol dan over je zitbotten iets naar voor, je onderrug rolt mee en je zit dat met een wat rechtere onderrug. Je kunt dan je voeten wat naar achter onder de stoel neerzetten om deze houding makkelijker vol te houden.
  4. Als je wel tegen de rugleuning gaat zitten, begin er dan mee je onderrug goed tegen de leuning te laten leunen (Misschien heb je hiervoor een kussentje nodig). Daarna kun je de rest van je rug tegen de leuning laten zakken, ontspan daarna goed naar achter in de leuning. Als je rugleuning de juiste hoogte voor je heeft, kun je nu je hele rug ontspannen naar achter laten leunen. Je hoofd en schouders zakken nu niet naar voor en je zit rechtop. De meeste mensen hebben voldoende aan een rugleuning tot aan de schouderbladen.
  5. Als je zit, blijf dan niet langer dan 2 uur achter elkaar zitten. Daarna moet je minstens 10 minuten gaan staan of lopen.
  6. Als je veel zit op een dag, blijf dan niet steeds in dezelfde houding zitten: hoe meer je beweegt, hoe beter.

Als je hulp nodig hebt bij het vinden van de juiste zit- of werkhouding, maak dan een afspraak met een oefentherapeut Cesar of Mensendieck bij jou in de buurt. Zij hebben zich hierin gespecialiseerd.