Mensen beseffen dit vaak niet: stress is staat op nummer één als doodsoorzaak. Toch zijn veel mensen er trots op hoe gestrest ze zijn!

Je verzamelt heel de dag stress:

Als je niet goed slaapt

Als je je sleutels niet kunt vinden

Als je vastzit in het verkeer

Als je iets kwijt bent

Als je geen parkeerplaats vindt

Als je batterij leeg is

Als er geen toiletpapier is

Als je een antwoordapparaat krijgt als je iemand belt

Het is fijn als je ten minste één keer per dag de druk van de ketel kunt halen. Anders word je een hogedrukpan die op een gegeven moment ontploft.

En van stress kun je ziek worden. Lichamelijk ziek: je krijgt hoofdpijn, rugpijn, je wordt snel verkouden of je griep gaat maar niet over. Je voelt je steeds moe. Je bloeddruk kan gaan stijgen. Je krijgt last van je darmen.

En ook geestelijk ziek: je krijgt een kort lontje. Je kunt somber worden of moeite krijgen met slapen.

We willen allemaal een lang en gelukkig leven en we willen gezond oud worden. Maar je moet dan wel vandaag beginnen om dit doel te bereiken.

Hier beschrijf ik een paar manieren om de stress te verminderen en er voor te zorgen dat je niet ziek wordt, maar gezond blijft!

Je kunt meteen na je werk je stressniveau gaan verlagen in drie stappen.

  1. Ga energie gebruiken door bijvoorbeeld een stukje stevig te gaan wandelen. Zo snel dat je dieper gaat ademen en je het ook warmer krijgt. Dit kun je net zo lang doe als op dat moment goed voor je voelt. 5 minuten of een half uur.
  2. Vertraag je wandeltempo als je bijna thuis bent en loop een paar minuten in een rustig tempo, waarbij je je aandacht naar je lopende voeten verplaatst.
  3. Thuisgekomen ga je op een rustige plek zitten een volg je alleen maar het in-en uitademen. Dit kun je ook weer zolang en zo kort doen als je zelf wilt. Luister maar naar je lichaam, dat geeft aan wat je nog nodig hebt aan rust.

Een andere manier is om meteen na je werk te gaan sporten en daarna thuis voor je iets anders gaat doen op een rustige plek gaan zitten. Daar volg je een poosje je ademhaling met aandacht.

Dus bij de dagelijkse stress in je lichaam: doe eerst iets actiefs en daarna bewust een poosje helemaal niets meer. Daarna kun je weer doorgaan, in een rustiger tempo, met de rest van de dag.