sunglasses-on-beach blogfoto

Het stressniveau van veel Nederlanders is erg hoog. Vooral jonge vrouwen voelen zich erg vaak erg gespannen en onrustig. Vaak slapen ze ook slecht.

Hiervoor worden nu heel veel apps ontwikkeld die je kunt gebruiken om bijvoorbeeld je bloeddruk in de gaten te houden en om je algemene gezondheid te meten. Er zijn ook apps die je stressniveau kunnen meten.

Er zijn ook apps om te ontspannen via yoga-oefeningen, sporten met een hardloopcoach of apps die je via instructies helpen mindful te worden. En echt waar, ik vind dit een geweldige ontwikkeling. Alles wat kan helpen je leven meer in balans te krijgen en gezond en ontspannen te worden of te blijven is heel erg goed.

Helaas werkt deze methode niet voor iedereen. Soms is je stressniveau zo hoog dat alleen gebruik van een app je niet meer goed aan het slapen krijgt. Soms is het probleem ook te gecompliceerd. Je kunt niet goed slapen, maar dat komt omdat je pijn hebt, omdat je het te druk hebt of omdat je zorgen hebt. Waar moet je dan beginnen met oefenen? Dat is soms lastig om uit te vinden.

Als je tot deze groep mensen hoort heb je waarschijnlijk meer nodig dan een app om weer lekker in je vel te kunnen zitten. Je hebt dan baat bij iemand die je helpt een manier van oefenen te zoeken die op dit moment het best bij jou past.

Hier alvast weer 3 tips waar je meteen mee aan de slag kunt gaan.

  1. Als je buiten bent, aan het fietsen of wandelen, of gewoon op een stoel zit, geef dan eens al je aandacht aan je lichaam. Merk hoe je je op dat moment voelt, voel je adem naar binnen en buiten gaan, voel de wind, zon of regen tegen je gezicht. Luister naar de geluiden van buiten, merk op wat je kunt ruiken. Dit is een moment dat je niet aan het piekeren bent maar gewoon aanwezig bent met wat er nu is.
  2. Voer eens een dagelijkse activiteit met je volle aandacht uit. Vertraag, doe wat je gewoonlijk op de automatische piloot doet nu eens extra langzaam, héél bewust.
  3. Als je ’s morgens naar buiten kijkt, doe dat ook eens met aandacht. Bestudeer of de gedachten die dan bij je opkomen je blij maken, of juist bezorgd. Geef aandacht aan alles wat je kunt zien en wat je op dat moment voelt in je lichaam. Kijk of je dit kunt doen zonder meteen een oordeel of een mening klaar te hebben over wat je ziet of over jezelf.