Spanningshoofdpijn: wat is de oorzaak en wat kun je er aan doen?

Het belangrijkste om te weten is, dat de oorzaak van spierspanningshoofdpijn niet altijd te vinden is. Vaak ontstaat deze hoofdpijn door een hoge spierspanning van de spieren aan de achterkant van je hoofd, je nekspieren. Soms zijn de nekspieren helemaal ontspannen en is er toch spierspanningshoofdpijn.

Spanningshoofdpijn kan ook ontstaan door stress, vermoeidheid, honger of door spanning rond de ogen. Soms kan het ontstaan door een verkeerde houding, door bijvoorbeeld lang gebogen achter een computer te werken. Weinig water drinken, of juist te veel water drinken, te veel of te weinig cafeïne, hitte, koude, harde wind of juist heel helder weer, het kunnen allemaal triggers zijn die op sommige momenten hoofdpijn kunnen veroorzaken. Meestal is er geen onderliggende aandoening of ziekte bij spanningshoofdpijn.

De symptomen van spanningshoofdpijn kunnen zijn:

-Het gevoel dat je een band om je voorhoofd hebt.

-Een drukkend gevoel op of om het hoofd.

-Spanning die omhoog komt vanuit de nek.

-De pijn is meestal gemiddeld of mild, niet heel hevig. De meeste mensen kunnen gewoon doorwerken met deze hoofdpijn.

-Vaak duurt de pijn een paar uur, soms is de pijn ook dagen achter elkaar aanwezig. Vaak neemt de pijn in de loop van de dag toe.

-Als je de dag begint met hoofdpijn, kan het aan je slaaphouding liggen of misschien aan het tandenknarsen dat je ’s nachts doet.

Wat kun je doen aan langdurige spierspanningshoofdpijn? Je kunt pijnstillers nemen. Niet te vaak natuurlijk en niet meer dan tweemaal per week, want anders kun je juist hoofdpijn gaan krijgen van de pijnstillers. Neem ze ook niet voor de zekerheid, om hoofdpijn te voorkomen.

Misschien kun je toch op zoek gaan naar de oorzaak en deze aanpakken. Houd eens een dagboek bij om een patroon te kunnen ontdekken. Misschien dat je honger ontdekt, of een verkeerde houding, stress, spanning rond de ogen, het kan van alles zijn.

Al je merkt dat je meer hoofdpijn krijgt na inspanning of bij meer stress in je lichaam, kunnen ontspanningsoefeningen je helpen. Als je hoofdpijn krijgt na lang op je telefoon spelen of na lang achter de computer zitten, kan een verkeerde lichaamshouding de oorzaak zijn.

Als je hulp nodig hebt om te leren ontspannen of bij het aanpassen van je houding, kun je natuurlijk een afspraak maken met een oefentherapeut.