Slapende vrouw

Slaapgebrek lijkt een steeds groter probleem te worden. Ons slaapgedrag lijkt op dat van de Amerikanen. Uit onderzoek blijkt dat zij sinds de jaren zestig 1 à 2 uur per nacht minder zijn gaan slapen. En dat is niet goed voor de gezondheid.

Oorzaken van slaapgebrek kunnen zijn:

-Erfelijke factoren;

-Het regelmatig stoppen van je ademhaling tijdens het slapen;

-Stress: bij problemen ontstaat vaak slaapgebrek omdat je in bed blijft piekeren;

-Pijn hindert veel mensen bij het slapen.

Dit zijn problemen die er altijd al waren. Maar er is ook een nieuwe reden van waarom we slechter zijn gaan slapen of moeilijker in slaap vallen: we moeten altijd beschikbaar zijn. We moeten vaker tot diep in de avond werken en alert blijven en daarna zijn we te wakker om in te slapen.

Ook hebben we last van die nooit ophoudende prikkels van onze mobiele telefoons of i-Pads. Behalve dat je daardoor steeds alert blijft en niet ontspant, houdt het blauwe licht van deze apparaten je hersenen actief. Je hersenen denken door dat blauwe UV licht dat het nog dag is. Ze gaan dan nog geen slaaphormoon aanmaken. Een wijze raad is dus: probeer twee uur voor je gaat slapen niet meer naar die blauwe schermpjes te kijken.

Als je beter in slaap wil kunnen vallen of beter door wil slapen, kun je bij mij in therapie en leren hoe je je het beste kunt ontspannen en hoe je je hoofd leeg kunt maken. Op deze site vind je de contactinformatie.