We weten het allemaal: een goede houding kan veel klachten voorkomen. Rugklachten, nekklachten, knieklachten, alle drie worden ze veroorzaakt door overbelasting. Een goede houding kan helpen om dit te voorkomen.

Hier volgen een paar aanwijzingen die je meteen kunt uit proberen om je houding tijdens het staan en tijdens het lopen te verbeteren:

  1. Sta met je lichaamsgewicht verdeeld over je hele voeten; niet te zwaar in je hielen leunen maar iets naar voor gaan, zodat je ook tegen de bal van de voet gaat leunen.
  2. Je knieën kun je iets buigen, je staat dan met je knieën ‘uit het slot’.
  3. Dan kun je je buikspieren licht aanspannen, je trekt je navel iets in. Je moet nog wel gemakkelijk kunnen ademen.
  4. Dan ga je je rug strekken. Houd hierbij je buikspier steeds licht aangespannen, Til je borstbeen schuin omhoog op; de rugspieren halverwege je rug worden nu actief, ze spannen aan. Blijf wel goed doorademen.
  5. Strek tenslotte je nek door je kruin naar het plafond te duwen.
  6. Laat je schouders ontspannen naar achter en beneden hangen; je schouderbladen zakken richting je onderrug.

Dan rechtop gaan lopen:

  1. Begin met de gestrekte houding die je zojuist hebt aangenomen.
  2. Leun nu wat meer met je gewicht tegen je voorvoeten; misschien voel je dat je buikspieren al wat extra gaan werken.
  3. Ga dan lopen en merk dat je achterste voet afrolt richting je grote teen.
  4. Je schouders mogen ontspannen blijven, je armen kunnen dan vanzelf wat gaan zwaaien.
  5. Blijf naar voor- of om je heen kijken, kijk niet naar je voeten!

Dit klinkt allemaal heel eenvoudig, maar is best moeilijk om ontspannen uit te voeren.

Als je hulp nodig hebt, neem dan gewoon eens contact op met een oefentherapeut Cesar of Mensendieck.