Over heel de wereld is er onderzoek naar piekeren uitgevoerd. Het blijkt dat we allemaal wel eens piekeren. Maar wat als je zoveel piekert dat het je dagelijks leven en je nachtrust beïnvloedt?

Als je overmatig piekert ben je meerdere uren per dag bezig met piekergedachten. Dat kan ertoe leiden dat je dagelijks leven en je nachtrust ontregeld raken. Het piekeren lijkt dan op een verslaving. Gedachten komen altijd vanzelf op. Als die gedachten te maken hebben met problemen, onzekerheid, je ergens zorgen maken, dan kunnen ze je stemming behoorlijk beïnvloeden.

Van nature willen mensen oplossingen zoeken voor hun problemen. Als je aan het piekeren bent, ben je in gedachten oplossingen aan het zoeken voor een probleemgedachte die bij je opkwam. Vaak gaan ze helaas over een probleem dat je niet op kunt lossen. Het zijn dan irrationele gedachten over dingen die fout zouden kunnen gaan, die verkeerd af zouden kunnen lopen. Vaak gaan ze over je werk, de liefde, dingen in je vrienden, familie of kennissenkring, allemaal heel normale dingen om over na te denken.

Helaas beland je als je aan het piekeren bent al snel in de ‘als dit… dan dat’-gedachten of gedachten van het type ‘wat als…’. In je gedachten wordt de situatie steeds hopelozer, want het kan allemaal heel erg mis gaan, denk je.

Bij angstige gedachten gaat ook je lichaam reageren. Je hartslag kan omhoog gaan, je spieren gaan zich spannen, je krijgt een stressgevoel in je lichaam. Als zo’n situatie te lang duurt kan dat weer slecht zijn voor je lichaam: je bloeddruk kan omhoog gaan en dat is weer slecht voor je hart en je bloedvaten.

Je kunt die negatieve spiraal van piekeren op verschillende manieren aanpakken.

Soms is zorgen voor een fit en gezond lichaam al voldoende. Als je dagelijks sport of op een andere manier heel actief bent, geeft dat directe ontspanning in je lichaam.

Maar er is nog een mogelijkheid. Je kunt er ook voor kiezen om dagelijks een piekermoment te organiseren. Dat kun je doen als je steeds ongeveer dezelfde piekergedachten hebt. Je neemt dan dagelijks een kwartier of een half uur de tijd om al die problemen eens goed te overdenken. Als er op andere momenten van de dag dan toch weer piekergedachten opkomen, zeg je vriendelijk tegen jezelf dat ze later op de dag of de volgende dag weer aan de beurt zijn.

Als je hulp nodig hebt om te leren omgaan met je gepieker, kun je ook een mindfulnesstraject doen. Je kunt ervoor kiezen om 8 weken in een groep te oefenen, maar je kunt ook voor 12 individuele sessies kiezen.