Uit onderzoek blijkt dat zogenaamde vestibulaire oefeningen beter werken om van duizeligheidsklachten af te komen dan medicijnen! De oefeningen bestaan uit:

  • Balansoefeningen
  • Blikstabilisatie-oefeningen
  • Oefeningen van Cowthorne en Cooksey

Hieronder volgt een van de oefeningen van Cowthorne en Cooksey:

-Hoofd stil, en ga je met je ogen: A. op en neer, langzaam, dan sneller. B. van links naar rechts, langzaam, dan sneller.

-Naar de wijsvinger op een armlengte boven het hoofd kijken en A en B herhalen terwijl je de vinger beweegt. Wijsvinger langzaam naar ongeveer 5 centimeter boven je hoofd brengen en naar de vinger kijken.

-Hoofd- en nekspieren ontspannen en je ogen sluiten. Eerst langzaam en dan sneller:

-Hoofd naar voren, kin op de borst, daarna zo ver mogelijk naar achteren.

-Hoofd zo ver mogelijk naar links draaien en dan zo ver mogelijk naar rechts draaien.

-Bovenstaande A en B met open ogen herhalen.

Je doet de oefeningen eerst liggend, dan zittend, dan staand, dan lopend. Elke oefening ongeveer 5 keer uitvoeren. Langzaam beginnen. Stoppen bij duizeligheid. Daarna het tempo geleidelijk weer opvoeren. Als je niet meer duizelig wordt van een oefening, hoef je die oefening niet meer te doen.

Staande balans en blikstabilisatie oefeningen:

  1. Op een stoel gaan zitten en weer opstaan, 5 keer met open ogen, dan 5 keer met de ogen gesloten.
  2. Staand een balletje van je ene hand naar je andere gooien en het balletje met je ogen volgen.
  3. Een balletje onder je knie door van de ene naar de andere hand gooien. Tussendoor steeds overeind komen.
  4. Lopen en een bal opgooien en weer vangen.
  5. Met gesloten ogen lopen.

Ook bij deze oefeningen even stoppen als je duizelig bent, maar daarna gewoon weer verder gaan. Hoe meer je beweegt hoe meer je aan het oefenen bent. Alle balspelen zijn eigenlijk goede oefeningen!