nekklacht-blog

In deze blog geef ik 5 oefeningen die je helpen om van je stijve nek en schouders af te komen.

De laatste tijd zie ik in mijn praktijk weer meer mensen met een pijnlijke stijve nek of met klachten in de schouders en bovenarmen. Een stijve nek, een pijnlijke nek, schouders die steeds vaster lijken te gaan zitten waardoor het moeilijker wordt om je armen te gebruiken – deze klachten lijken zomaar uit het niets te ontstaan. Als je jezelf hebt geblesseerd met sporten, of na een valpartij, snap je waarom je pijn hebt. Als er eigenlijk niets is gebeurd en je gewoon doet wat je al jaren doet, en dan ontstaat er opeens die pijn, dan moet er naar een andere oorzaak gezocht worden.

Het vaakst kom ik een van deze twee oorzaken tegen:

  1. Een verkeerde houding van de bovenrug, nek en schouders. Door deze verkeerde houding worden de spieren in dit gebied overbelast. Dit kan jaren goed gaan, tot op een gegeven moment je spieren die continue aanpassingen niet meer volhouden. Je spieren kunnen dan vast gaan zitten. Soms kan er dan een slijmbeursontsteking in het schoudergewricht ontstaan.
  2. Een prima houding, maar een toename van spanningen in je leven. Dit kan een erg volle agenda zijn, maar er kan ook stress van buitenaf op je af komen. Je spierspanning wordt altijd wat hoger als je spanning of stress hebt. Als je dan ook nog een paar nachten achter elkaar slecht slaapt, kunnen je spieren helemaal vast gaan zitten.

In deze twee gevallen kunnen ontspanningsoefeningen al verlichting geven. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat je wat gaat doen aan je lichaamshouding. Soms moet je eens gaan kijken hoe je je leven weer wat beter in balans kunt krijgen.

Vijf oefeningen die je schouders wat ontlasten en je spieren wat ontspannen:

  1. Ga rechtop zitten en zorg dat je goed stevig op de stoel zit, je voeten plat op de grond. Ga dan op één hand zitten zodat je, in je hand, je zitbot kunt voelen. Dan probeer je je zitbot zo diep mogelijk in je hand te laten zakken. Doe dit ook met je andere hand en je andere zitbot. Het kan zijn dat je voelt dat je nekspieren wat gaan trekken. Prima!
  2. Dan breng je je armen en je ellenbogen naar elkaar toe; ga zo ver tot je de spieren aan de achterkant van je schouders voelt trekken. Als je niets voelt en je armen zijn al bij elkaar, dan kun je je armen ook nog een stukje optillen. Houd dit 10 tellen vast.
  3. Trek je schouders een klein stukje op, draai ze dan iets naar achter. Laat dan je schouders weer helemaal zakken en voel hoe zwaar ze worden. Herhaal dit nog vier keer naar achter en draai tenslotte één keer naar voor.
  4. Houd je nek vast, je rust met je nek naar achter toe in je hand. ‘Teken’ dan met je neus rondjes. Teken 20 rondjes rechtsom en 20 rondjes linksom. Stop hiermee als je er duizelig van wordt en doe deze oefening ook niet als je hevige hoofdpijn hebt.
  5. Laat je rechteroor naar je rechterschouder zakken en houd dat 10 tellen vol. Draai dan je hoofd naar voor tot je kin naar je borst wijst; deze houding hou je weer 10 tellen vol. Draai dan je linkeroor naar je linkerschouder en blijf ook 10 tellen in deze houding. Herhaal de oefening, maar begin dan met je linkeroor naar je linkerschouder te buigen. Deze oefening hoef je maar één keer te doen.

Succes met de oefeningen!