Een stijve nek, een pijnlijke nek en pijnlijke schouders, hoofdpijn, duizeligheid, tintelingen of krachtverlies in de arm. Dit zijn klachten die vaak samen voorkomen en het zijn ook klachten die niet altijd even makkelijk weer verdwijnen.

Veel mensen merken dat de kans op een stijve pijnlijke nek en hoofdpijn wat groter is als ze erg druk zijn of als er spanning in hun leven is. Hoe kun je voorkomen dat spanning op je nek gaat zitten en hoe kom vervolgens je weer van die nekpijn of de hoofdpijn af?

Je schouder/ nek gebied is extra gevoelig voor spanningsklachten als je het druk hebt of als je spanning in je leven hebt. Daarvoor zijn een paar redenen:

  • Bij drukte, spanning ga je wat sneller ademen en ga je vaak ook wat hoger in je borst ademen. Je schouderspieren gaan dan helpen met het ademen. Ze kunnen zo wat meer gaan spannen.
  • Bij spanning gaat je lichaam zich voorbereiden op vechten of vluchten, om dit te kunnen neemt de spierspanning toe. Dat is prima als het maar even duurt, maar kan klachten geven als je spieren langere tijd aangespannen zijn.
  • Als je naar de spreekwoorden kijkt zijn je schouders en je nek ook echt een gebied dat spanning/ drukte opvang, kijk maar naar spreekwoorden als: Je schouders er onder zetten; je te veel op je hals halen; bij angst ‘beneemt het je adem; iemand op je schouders hebben zitten.

Hieronder staan wat tips om de spierspanning in het nekschouder gebied te verlagen en de kans op nekpijn, schouderpijn of hoofdpijn bij drukte of spanning in je leven te verminderen.

Begin met je adem zo laag mogelijk in je buik te voelen. Dat kun je doen door je hand op je buik te leggen en naar je hand toe te ademen. Ga dan je ademhaling wat rustiger maken door de uitademing wat te vertragen, bijvoorbeeld door zachtjes uit te ademen en doen alsof je een pluisje wegblaast. Dan wacht je nog heel even voordat je weer inademt. Dit een paar minuten blijven doen.

Als je zit, zorg dan dat je diep in de zitting van de stoel wegzakt met je voeten stevig op de grond. Ontspan je schouders; laat ze gewoon wat naar beneden zakken, ontspan je kaken door je mond ietsje open te laten vallen en ontspan je voorhoofd, dus maak het zacht en glad.

Let op je houding. Je hoofd mag boven op je rug staan en niet ervoor; ook als je zit blijft je nek dan lang. Vertraag wat je aan het doen bent en houd je aandacht er steeds bij. Ga eens een stukje buiten wandelen en let op de geluiden en kijk eens goed om je heen. Houd daarbij je spieren warm door je jas buiten dicht te doen of een shawl te dragen.

Dit klinkt allemaal heel logisch maar het blijkt bij een erg veel spanning wel moeilijk om uit te voeren. Neem in dat geval contact op om een behandeling op maat te krijgen. Je wordt dan gecoacht in het goed ontspannen van je spieren.