Reuzerad

Dromen vinden we wel fijn, wel ontspannen, maar nachtmerries zien we liever niet voorbij komen! Maar je kunt er wat aan doen: er zijn manieren om de kans op nachtmerries kleiner te maken. Hier zijn enkele tips die door vele mensen met succes zijn toegepast:

  1. Als je niet zo lang voor je gaat slapen nog eet, worden je maag en darmen actiever. En ook je brein wordt daardoor actiever. Als je merkt dat je meer nachtmerries hebt als je laat hebt gesnackt of gegeten, probeer daar dan mee te stoppen.
  2. Sommige medicijnen (sommige antidepressiva, en sommige medicijnen tegen een hoge bloeddruk) beïnvloeden je brein op zo’n manier dat je meer gaat dromen. Soms leidt dat ook tot meer nachtmerries. Als je vermoedt dat dit de oorzaak is, overleg dan met je arts of je een ander medicijn met dezelfde werkt kunt proberen.
  3. Gebrek aan slaap. Als je bezuinigt op slaap kunnen je nachtmerries toenemen!
  4. Zorg in dit geval voor een goede nachthygiëne. Ga op een vaste tijd naar bed, probeer weinig prikkels te krijgen voor je gaat slapen, bouw je dag rustig af, houd je slaapkamer koel, niet meer dan een graad of vijftien.
  5. Ook slaapproblemen zoals rusteloze benen of slaapapneu kunnen nachtmerries veroorzaken. Zoek bij deze problemen ook hulp via je huisarts. Hier geef ik je alvast een oefening die wel eens wil helpen bij rusteloze benen: Ga op je knieën zitten met je billen zo ver mogelijk op je hielen. Je zit dan met je knieën maximaal gebogen. Blijf zo een paar minuten zitten.
  6. Als je erg gespannen bent, als je te veel stress in je leven hebt, kunnen je nachtmerries toenemen. Kijk dan eerst of je zelf veranderingen kunt aanbrengen in je levensstijl of in de manier waarop je met spanningen omgaat. Als het alleen niet lukt, zoek dan hulp van vrienden of professionele hulp bij een psychosomatisch therapeut.

Gewoonlijk droom je vier tot zes keer per nacht, meestal gedurende de REM-slaap. 25% van de nacht breng je dromend door! Van al deze dromen vergeten we 95 tot 99 procent. Soms is dat maar goed ook.