Mindfulness om je immuunsysteem te versterken

In Canada is onderzoek gedaan naar het effect van mindfulness op je immuunsysteem, dat je beschermt tegen ziektes. Het blijkt dat een kortdurend programma van mindfulness, een programma van 8 weken, al een positief effect heeft op je immuunsysteem. Je wordt dan minder snel ziek. Dat komt deels omdat je je dan wat meer gaat ontspannen, en omdat je linker hersenhelft wat sterker wordt.

En er is nog meer onderzoek gedaan waaruit blijkt dat stress iets is wat je, als het kan, moet vermijden. Aan het UMC Groningen heeft Sonja van Ockenburg ontdekt dat als je veel aan stress wordt blootgesteld, de systemen die je tegen stress moeten beschermen sneller slijten. Dit is een ingewikkeld verhaal. Kort gezegd komt het hierop neer: de telomeren die aan het einde van je chromosomen zitten worden door stress sneller korter, waardoor je systeem sneller veroudert. Stress en negatieve gedachten zorgen er dus voor dat je lichaam sneller veroudert!

Laat ik nu maar met het positieve nieuws besluiten. Er zijn heel veel manieren om je stress te verminderen:

-Een kopje koffie drinken met een vriendin

-Een nacht lekker slapen

-Een half uurtje sporten, of buiten wandelen of fietsen

-Genieten van een leuke film

-Gezond en lekker koken en rustig de tijd nemen voor de maaltijd

Hier nog een link naar een TED –lezing die je misschien ook nog op ideeën kan brengen. De lezing is in het Engels: https://www.youtube.com/watch?v=RcGyVTAoXEU

Twee wandelaars Schiedam