fietsen achter bureau afbeelding bij blog

Zitten is slecht voor je gezondheid. Het is zelfs net zo slecht voor je gezondheid als roken, weten we nu.

Lang zitten wordt geassocieerd met een toename van je lichaamsgewicht, hoge bloeddruk en een hogere kans om chronische aandoeningen aan je hart en bloedvaten te krijgen. Je kunt bij weinig bewegen ook problemen te krijgen met je spijsvertering. De richtlijn wil dat we iedere week 150 minuten matig tot intensief bewegen. Dit is iets wat veel mensen door hun lange werktijden of lange werkdagen helaas niet kunnen halen.

Ook willen en moeten we soms lang achter elkaar zitten en veel zitten. Doordat er steeds meer geautomatiseerd wordt, zitten we steeds langer achter de computer. Vroeger viel er nog wel eens een brief op de deurmat, zodat je even kon opstaan, lopen , bukken en weer teruglopen.

Mensen met een zittend beroep zitten soms wel 8 à 10 uur per dag. Kantoorwerkers hebben dan ook vaak last van lichamelijke en geestelijke vermoeidheid, klachten aan de nek of schouders, of rugklachten.

Maar er is iets op gevonden: wandelbureaus en fietsbureaus. Bij een wandelbureau sta je op een soort lopende band achter je bureau en bij een fietsbureau zit je op een home trainer achter je bureau. Die fietsbureaus lijken het meest praktisch als je veel achter de computer moet zitten. Tijdens een klein onderzoek naar prestaties aan een bureau met een geïntegreerde fiets, bleken de deelnemers al fietsend sneller te kunnen typen dan wanneer ze stil zaten. Hun denken bleef daarbij net zo alert. Het enige nadeel van het al werkend fietsen bleek de transpiratie te zijn. Maar volgens mij is dit makkelijk op te lossen door de thermostaat 3 graden lager te zetten.

En dan hebben we het nog niet een gehad over staand en lopend vergaderen: makkelijker te realiseren dan het loopbureau en het vergaderen blijkt ook veel efficiënter, dus sneller te gaan!