slapen-bed-thinkstock-1024 foto blog

Als je diep in slaap valt, of als je ‘s nachts na het wakker worden moeilijk door kunt slapen, dan heb je kans dat je last hebt van hyperarousal. Je lichaam is onrustig, je blijft de hele tijd alert. Dit is vervelend als je wilt slapen. Je valt namelijk pas in slaap als je prikkelniveau heel laag is, als je helemaal niet meer waakzaam en alert bent, als je ‘onverschillig bent voor alles wat er in en om je heen gebeurt.

Kenmerken van hyperarousal zijn:

–Een actieve geest

-Een hogere lichaamstemperatuur

-Een verhoogde stofwisseling

-Een snellere hartslag

Deze kenmerken worden veroorzaakt door een actief sympathisch zenuwstelsel. Maar wat kun je er zelf aan doen om je sympathische zenuwstelsel wat minder actief te krijgen en rustiger te worden?

Door langzamer te gaan ademen rem je de werking van je sympathische zenuwstelsel. Eén baanbrekend onderzoek kwam uit bij het advies om 20 minuten lang langzamer te gaan ademen, dat wil zeggen, ongeveer 6 keer per minuut. Een van de resultaten van dit onderzoek was dat mensen met pijnklachten vertelden dat ze minder pijn hadden.

Enkele jaren geleden heeft Koen de Jong, samen met psychiater en marathonlopen Bram Bakker, een boek over langzamer ademen geschreven, Verademing. De Jong adviseerde om gedurende 100 dagen iedere dag 10 minuten langzamer te ademen. Hij kwam uit op een ademritme van 6 á 8 keer per minuut. Uit mijn praktijkervaring blijkt dat dit ruim voldoende is om je adempatroon rustiger te krijgen. Ook je hartslag en je brein voel je rustiger worden. Als je besluit om iedere avond voor je naar bed gaat 20 minuten bewust rustig te ademen is het effect misschien nog wel groter.