wandelen naar het werk

Dat bewegen beter voor je is dan stilzitten is weet iedereen nu wel. Maar hoeveel moet je bewegen om gezond te blijven als je een beroep hebt waarbij je toch 5 dagen per week 8 uur moet zitten?

De Noorse School of Sport Sciences heeft een heleboel onderzoeken die de afgelopen jaren zijn gedaan onder ruim een miljoen mensen eens naast elkaar gelegd. Uit deze vergelijking zijn allerlei interessante conclusies getrokken.

Om te beginnen blijkt dat mensen die 8 uur per dag zitten, maar daarnaast wel een uur per dag actief met hun lichaam bezig zijn, een veel lager risico hebben om vroegtijdig te overlijden dan de mensen die weliswaar minder dan 8 uur zitten, maar die daarnaast ook minder bewegen.

Ook bleek dat mensen die meer dan 3 uur per dag televisie kijken, maar die dan verder weinig ondernemen, een verhoogd risico hebben op vroegtijdig overlijden. De groep die naast die dagelijkse 3 uur tv- kijken wél heel actief is, heeft een lager risico op vroegtijdig overlijden.

Het uur dat dagelijks actief bewogen moet worden, hoeft geen aaneengesloten periode te zijn. Je hoeft dus niet dagelijks een uur naar de sportschool voor een gezond resultaat ( het mag natuurlijk wel!).

  1. Als je met de fiets naar je werk gaat en daarnaast de trap neemt in plaats van de lift heb je je uur er misschien al op zitten;
  2. Je kunt gaan wandelen tijdens de lunchpauze;
  3. Je auto op een half uurtje loopafstand vanaf je werk parkeren;
  4. Reis je met het openbaar vervoer, stap dan eens een halte eerder uit, of een halte later in.

Toch doen we het in Nederland qua gezondheid zo slecht nog niet. De Noord-Nederlandse ouderen blijken kampioenen te zijn in gezond oud worden. De regio Noord-Nederland deed onder leiding van het UMC Groningen mee aan een Healthy Ageing Netwerk, waaraan nog 77 andere regio’s uit 22 verschillende Europese lidstaten meededen. Noord-Nederland haalde de maximale score van 4 sterren en werd daarmee de enige Nederlandse regio met 4-sterren!