rennend hart

Een half uur per dag bewegen houdt je hart en bloedvaten in conditie. Bewegen helpt om je bloeddruk te verlagen en maakt de kans op hart- en vaatziektes of op een beroerte kleiner.

Alle vormen van bewegen zijn goed: sporten, trap lopen, in je tuin werken, fietsen, wandelen, klussen. Alles is prima zolang je maar niet op je stoel blijft zitten. Een bijkomend voordeel van het extra bewegen is dat je beter en vaak ook dieper slaapt, waardoor je weer fitter opstaat.

Door te bewegen verbeter je het cholesterolgehalte in je bloed en heb je ook minder kans op vernauwing van je slagaders. Je spijsvertering verbetert. Je gaat botontkalking tegen en je hebt minder kans op suikerziekte.

Uit een groot onderzoek van het Erasmus MC bleek, dat mensen die na een hartinfarct een revalidatietraject hebben gevolgd, een betere kwaliteit van leven hebben gekregen. Ze volgden een oefenprogramma, kregen hulp om te stoppen met roken, leefstijladviezen en psychologische hulp. Ze blijken nu een kleinere kans te hebben om aan een hartinfarct te overlijden dan mensen uit de groep die geen revalidatie heeft gevolgd na het hartinfarct.

Van te weinig bewegen naar bewegen op je eigen haalbare maat

Er zijn misschien redenen waarom je het gewoon niet lukt om meer in beweging te komen. Het kan zijn dat je heupen of knieën erg pijnlijk zijn. Misschien ben je bang om weer te gaan sporten om dat je niet meer weet wat je lichaam aan kan. Zet eens een week een stappenteller in en kijk hoeveel je per dag loopt. Dat kan al een mooi opzetje zijn voor een rustig opgebouwd trainingsprogramma.

Als je wel meer wilt gaan bewegen maar je weet niet hoe, maak dan eens een afspraak met de oefentherapeut. Je wordt dan geholpen met het zo efficiënt mogelijk bewegen, dat wil zeggen: bewegen op een manier die voor jouw lichaam op dit moment het beste is. Ook kun je samen met je therapeut een trainingsschema gaan opbouwen dat past bij wat jouw lichaam op dit moment aankan.