Als je op het ogenblik veel stress hebt, kun je dit stressniveau nog wat opvoeren door verder te lezen.

Aan het volgende onderzoek deden 2000 vrijwilligers van middelbare leeftijd mee. De uitkomst verscheen in het tijdschrift Neurology. Hersenen kunnen licht krimpen als ze lijden onder langdurige stress. Mensen bij wie een hoog niveau van cortisol ( een stresshormoon) in het bloed werd gevonden, scoorden ook nog slechter op geheugentests en denktests dan mensen die ontspannen waren en een normaal niveau van cortisol in hun bloed hadden.

Bij vrouwen was dit effect overigens duidelijker te zien dan bij mannen.

Stresshormonen zoals cortisol zijn niet slecht voor je. Verhoogde stress en een oplopend cortisolniveau in je bloed kan je leven redden in gevaarlijke situaties en stress kan er ook voor zorgen dat je beter presteert op moeilijke of spannende momenten. Als de situatie dan weer minder spannend is, daalt het cortisol niveau weer en is er helemaal niets aan de hand. Het probleem ontstaat pas als er geen ontspanning volgt op stress.

Hier volgen weer wat tips om het cortisolniveau in je bloed en dus je stress niveau te verlagen.

  1. Slaap voldoende. ’s Nachts wordt je lichaam weer in balans gebracht om zo de nieuwe dag uitgerust te kunnen beginnen.
  2. Als je ’s nachts lang wakker blijft liggen, doe dan tijdens dit stil in je bed liggen de volgende oefening.
  3. Normaal inademen, dan langzaam en rustig uitademen, alsof je een pluisje wegblaast. Dan even wachten tot je voelt dat je weer wilt inademen. Je mag tijdens deze oefening gerust in slaap vallen. Deze rustige ademhaling verlaagt het stressniveau in je lichaam.
  4. Ga naar buiten, wandel, fiets, en geef tijdens dat bewegen buiten alle aandacht aan wat je ziet en hoort en ruikt.
  5. Neem pauzes en kijk tijdens die pauzes niet op je telefoon of op je tablet. Drink rustig en met aandacht je thee of koffie.
  6. Doe ontspanningsoefeningen of yoga-oefeningen.
  7. Zing, dans, lach. Als je dingen doet waar je blij van wordt, daalt vanzelf je stressniveau.

Als dit allemaal te moeilijk is of als er gewoon te veel stress is in je leven, dan is misschien een cursus mindfulness iets voor je.