Hardlopen op blote voeten is voor sommige mensen een ontdekking. Ze krijgen minder blessures en worden er ontspannener van. Dat laatste komt misschien omdat je meer direct contact maakt met de ondergrond. Je ‘aardt’ wat meer vanzelf. Ook je looptechniek past zich aan. Je zet je voeten wat zorgvuldiger neer en het is makkelijker om met je aandacht bij het lopen te blijven en niet helemaal met je ‘hoofd in de wolken’ te gaan lopen. Dit aandachtige lopen zorgt ervoor dat je je beter ontspant, dat je stemming beter wordt.

Op blote voeten (of eigenlijk op hele flexibele ‘schoenen’ met een hele dunne zool) hardlopen is niet voor iedereen geschikt. Hier in het westen zijn onze voeten tenslotte al honderden jaren aan schoenen gewend en hebben onze voeten zich daaraan aangepast. Om blessures te voorkomen moet je je voeten heel langzaam laten wennen aan dit andere lopen.

Als je het wel wilt gaan proberen:

  • Begin er eerst thuis op te lopen. Daarna ga je naar buiten en begin je met alleen maar wandelen ( 2 maanden)
  • De volgende 3 maanden loop je alleen korte stukje hard op je blote- voeten-schoenen.
  • Dan neem je 4 maanden de tijd om deze afstand steeds wat langer te maken.
  • Je loophouding is ook rechter, waarbij je wat meer op je voorvoet landt. Leun iets naar voor en maak je passen wat kleiner.
  • Zorg ervoor dat je ontspannen blijft lopen.

Als hardlopen niet je ding is, ga dan wel wandelen. Wandelen zorgt ook voor een goed contact met de ondergrond, meer dan fietsen. Vooral de doorbloeding naar je hersenen verbetert dan. Het is ook goed voor de ontspanning. Zelfs 5 minuten lopen heeft al een positief effect op de doorbloeding van je lichaam. Loop daarbij in een tempo van ongeveer 5 kilometer per uur. Je wandelt dan wel stevig door.

Omdat we volgens de Chinese arts Yoshino Hatano voor een goede gezondheid 10.000 stappen per dag moeten zetten, heb je door regelmatig te wandelen al een leuke portie stappen binnen. Als je stevig doorwandelt, zet je in een half uur ongeveer 4000 stappen.

Hulpmiddelen om meer te lopen:

  • Telefoneer lopend
  • Wandel in je pauze
  • Als je ergens moet wachten, blijf dan lopen
  • Parkeer je auto verder van je bestemming of stap een halte eerder uit de bus of trein
  • Gebruik een stappenteller, of installeer een app die je stappen telt. ( Ik heb ‘moves’ geïnstalleerd en uitgeprobeerd. Ik vind het niet fijn om mijn telefoon steeds bij me te hebben, dus niets voor mij). Er zijn ook sporthorloges die je stappen kunnen tellen.