Je bloeddruk kan hoger worden als je stress hebt. Stress in je leven is heel normaal en op de momenten dat je leven wat drukker of wat spannender wordt, neemt de bloeddruk automatisch toe. Zodra die spanning verdwenen is, zakt ook je bloeddruk weer.

Soms heb je hele dagen van veel stress of veel drukte, en soms zelfs langere perioden achter elkaar waarbij elke dag even stressvol is. Gelukkig heb je dan de nachten nog. Tijdens een gezonde diepe slaap zakt je bloeddruk weer en kan je lichaam goed herstellen.

Uit een groot onderzoek van de hersenstichting, waarbij ze gedurende 20 jaar onder andere de slaappatronen van 140.000 mensen volgden, blijkt dat veel mensen onvoldoende slapen. Ze vallen moeilijk in slaap of worden erg vroeg wakken. Soms gebruiken ze medicatie om te kunnen slapen, en dit heeft helaas een negatief effect op de kwaliteit van de slaap. Dit alles is niet goed voor je bloeddruk, omdat deze dan onvoldoende kan herstellen. Het gevolg daarvan is een verhoogde kans op hart en vaatziektes of een verhoogde kans op somberheid en depressie.

Hier volgen een paar tips om er voor te zorgen dat de kans op een goede nachtrust toeneemt.

  1. Probeer om tussen de 7 en 9 uur te slapen. Ga op een vaste tijd naar bed en sta ook op een vaste tijd op. Ook op vrije dagen of in het weekend.
  2. Kijk anderhalf uur voor het naar bed gaan niet meer op schermpjes met blauw licht en ook geen spannende films of series op een groter scherm.
  3. Neem overdag tijd voor pauzes waarin je even helemaal niets doet behalve wat eten of drinken of ontspannen een stukje wandelen.
  4. Als je nachtrust heel slecht is, kun je ook een kort middagdutje doen.
  5. Neem heel vaak overdag moment van aandacht, doe dingen bewust langzaam en met aandacht. Als je eet , eet je, als je loopt, loop je en als je werkt voer dan je je taken rustig één voor één uit.

Succes met het omlaag slapen van je bloeddruk!