foto-blog

Fietsen is goed voor je, of je nu mét of zonder trapondersteuning fietst. Dat is het verrassende resultaat van recent onderzoek dat gedaan werd bij 22 mensen tussen de 22 en 50 jaar. Zij gingen gewoonlijk met de auto naar hun werk, maar nu gebruikten ze een fiets die pas ondersteuning gaf op het moment dat er getrapt werd. Ze moesten ongeveer 20 kilometer naar hun werk fietsen. Ze fietsten gemiddeld 54 minuten per werkdag. Na 4 weken bleken zij meer spierkracht en minder vet te hebben, hun conditie was verbeterd en hun kans op diabetes was verminderd. Hun bloedsuikerwaarden waren beter. Hun bloeddruk was wat afgenomen.

Door regelmatig te bewegen gaat niet alleen je conditie vooruit, zo blijkt, maar kan ook de kwaliteit van je slapen verbeteren, vooral als je buiten fietst of loopt. Je lichaam wordt moe en heeft meer behoefte aan rust en slaap. Door het zonlicht maakt je huid ook vitamine D aan. Zonlicht overdag helpt je met het waak- en slaapritme wat duidelijker te krijgen. Als je beweegt worden je hersenen geprikkeld om meer hersencellen aan te maken, je wordt slimmer en als je beter slaapt wordt je ook alerter gedurende de dag. Je hersenen zijn dus ook blij met die beweging.

Ook als je stress hebt of last hebt van somberheid worden er door het bewegen stoffen aan je lichaam afgegeven waardoor je beter kunt ontspannen en je je soms ook minder somber kunt gaan voelen. Ook je darmen zijn blij met extra beweging. Een betere doorbloeding maakt dat je het voedsel wat je eet sneller kunt verwerken. Dat kun je dan weer gaan merken aan je gewicht: dat neemt af.

Houd het fietsen wel veilig en zorg er voor dat je op een fiets fietst waarmee je goed met je voeten bij de grond kunt komen. Zeker met een elektrische fiets wil je veilig kunnen stoppen en ook veilig kunnen op- en af stappen, zonder gevaar dat je omvalt.

Als je geen lichamelijk beperkingen hebt of je hoeft ook niet zo’n grote afstanden af te leggen op je fiets, kun je weer beter voor een fiets zonder trapondersteuning kiezen. Je bereikt dan wat gemakkelijker de bovengenoemde resultaten.