In een groot Deens onderzoek werden onlangs bij 22.923 mensen de klachten aan hun bewegingsapparaat gemonitord. Er werd gekeken wat het verschil in klachten was bij mensen mét en mensen zónder diabetes. Wat bleek? Mensen die al langere tijd (10 jaar) aan diabetes leden, hadden meer klachten hadden aan hun bewegingsapparaat. 50 % van deze groep mensen had schouderklachten; 60 % van deze groep mensen had lage rugpijn; 80 % had last van armen, handen, knieën of heupen.

De oorzaak? Door de diabetes worden de pezen en banden en huid dikker en stugger. Daardoor worden ze zwakker en beschadigen ze sneller. En als er beschadigingen optreden, ontstaan er kleine ontstekingen, die zwelling, stijfheid en pijn kunnen geven.

Uit een onderzoek aan de universiteit van Maastricht blijkt gelukkig ook dat bewegen veel van deze klachten kan voorkomen. Dat bewegen hoeft trouwens helemaal niet eens zo intensief te zijn. Intensief bewegen mag natuurlijk wel, maar het gaat in dit geval vooral om het in beweging zijn. Stil zitten is funest! Staan, slenteren en rustig in beweging blijven zijn heel goed voor de soepelheid van je spieren en banden. Heel de dag zitten en dan een uur flink sporten is natuur beter dan de hele dag zitten en niet sporten, maar weinig zitten en veel staan , lopen en fietsen, is in dit geval het beste. Afwisseling is hier het advies.

Ook psychisch is bewegen heel goed voor je. Meer bewegen zorgt er voor dat je makkelijker de deur uit gaat en je onder de mensen komt. Als je dan ook nog gaat bewegen samen met iemand anders, geef je je dag op die manier weer meer structuur. Een sportclub is geweldig, maar een wandeling op een vaste, afgesproken tijd met een kennis of een familielid is zeker zo goed!