Burn out: wat nu?

14 procent van de werkende mensen ervaart jaarlijks klachten die op een beginnende burn out lijken. Van de beroepsbevolking komt 5 procent ooit thuis te zitten met een burn out. Een flinke burn out duurt gemiddeld 242 dagen! Alle reden dus om eens op een rijtje te zetten waar je een beginnende burn out aan herkent, wie er gevoelig voor zijn en wat je kunt doen om te voorkomen dat je er een krijgt.

Waaraan herken ik een burn out?

  1. Emotionele uitputting. Je hebt het gevoel dat je opgebrand bent.
  2. Je krijgt een onverschillige houding tegenover je werk en soms ook tegenover je collega’s.
  3. Verminderde persoonlijke bekwaamheid. Je presteert steeds slechter, terwijl je juist harder bent gaan werken. 

Symptomen die je alert moeten maken:

  1. Slechter slapen.
  2. Vaker ziek zijn en minder snel genezen.
  3. Gespannen, onrustig gevoel in je lichaam, stress.
  4. Kort lontje.

Wanneer heb je grotere kans op een burn out?

  1. Als je hoge eisen stelt aan jezelf.
  2. Je neemt weinig rust.
  3. Je hebt weinig controle over je werksituatie.
  4. Je hebt een slechte relatie met je baas.
  5. Je krijgt weinig positieve feedback tijdens je werk.
  6. Je hebt een onzekere werksituatie.

Wat kun je doen om een burn out te voorkomen?

  • Je brein heeft rust nodig: plan dus dingen die je brein  rust geven.
  • Doe iets sociaals, iets wat je leuk vindt, bijvoorbeeld sport, kijk een rustige film.
  • Werk minder en werk langzamer.
  • Doe na je werk niets meer dat met werk te maken heeft.
  • Maak een lijst met dingen die je energie geven en doe er dagelijks 5 van.

Als je hulp nodig hebt om een rustiger hoofd te krijgen en het piekeren te verminderen of te stoppen, kun je altijd een afspraak met me maken, zodat ik je kan helpen om je leven weer beter in balans te krijgen. Op deze site vind je mijn contactgegevens. Bel me gerust!