Als je een burn out of bijna een burn out hebt, dan heb je vaak ook een probleem met in slaap vallen of kun je moeilijk weer in slaap vallen als je ’s nachts wakker wordt. Je slaapt dan slecht door. Heel vaak komt dit omdat je onrustig bent in je hoofd: er blijven maar gedachten komen. Vaak zijn het gedachten over dingen die je nog moet doen , dingen die je dwars zitten en waar je mee vast loopt.

Kortom, je ligt te piekeren. En omdat je niet kunt slapen komen er alleen maar meer piekergedachten bij. Je kunt je bovendien ook nog ongerust gaan maken over de gemiste nachtrust en de moeite die je het morgen gaat kosten om toch goed te functioneren.

Heel hard je best doen om in slaap te vallen werkt niet! Je valt namelijk pas in slaap als het leven, om het zo maar te zeggen, onbelangrijk en onbenullig is geworden. Zolang je hard aan het werk bent, alert bent, waakzaam bent, val je niet in slaap. Dit herken je misschien wel. Zelfs als je op vakantie bent slaap je de eerste nacht meestal slecht. Dat komt door de vreemde geluiden om je heen. Je bent dan erg alert en je slaapt dan minder goed en zeker minder diep.

Hier 5 tips voor meer rust in je hoofd en een betere nachtrust:

  1. Zorg dus dat alles wat belangrijk is, uit je hoofd is. Schrijf het op of spreek het in. Het is dan makkelijker om er niet maar aan te denken.
  2. Overdag kun je je lichaam alvast aan slapen laten wennen door 3 keer per dag een paar minuten helemaal niets te doen, alleen maar letten op je ademhaling ( of op je voeten).
  3. Doe ’s avonds alles wat je doet langzaam en met aandacht, zoals thee zetten en drinken, tanden poetsen etc.
  4. Ga op een vaste tijd naar bed en sta op een vaste tijd op. Blijf niet snoozen.
  5. In bed ga je de aandacht verplaatsen van je hoofd naar de rest van je lichaam, bijvoorbeeld je voeten goed voelen of naar je buik door hier je ademhaling te volgen.

Als je merkt dat je wat beter gaat slapen, wees dan zuinig op de extra energie die je daardoor hebt gekregen. Besteed deze energie niet aan dingen die zijn blijven liggen en die je reservepotje weer helemaal leeg maken, maar gebruik die voor verder herstel, doe er iets mee waarvan je weer verder oplaadt.

Als je hulp kunt gebruiken bij het rustiger aan doen of bij het beter slapen kun je natuurlijk een afspraak met me maken.