Wat kun je wel doen en wat kun je beter niet meer doen als je een burn out hebt?

Burn out is iets wat je als werknemer kan overkomen. Als je niet aan het werk bent, je zit op school of je zorgt thuis voor je kinderen, of je bent een mantelzorger, kun je precies dezelfde klachten krijgen, maar dan wordt het meestal niet een burn out genoemd. Je bent dan ‘overspannen’ of ‘oververmoeid’.

Een van de eerste mogelijke symptomen dat je te veel hooi op je vork aan het nemen bent, is dat je merkt dat je slechter gaat slapen. Je valt moeilijker in slaap of je wordt erg vroeg wakker en kunt daarna niet of moeilijk weer doorslapen. Dat is dan extra vervelend: omdat je al erg moe bent heb je die slaap juist hard nodig om uit te rusten en te herstellen. Je komt al snel in een vicieuze cirkel terecht, waarbij je steeds vermoeider wordt en gek genoeg ook steeds slechter gaat slapen.

Omdat jij waarschijnlijk iemand bent die heel toegewijd al zijn werk doet, iemand die moeite heeft met nee zeggen omdat je altijd kwaliteit wil leveren, leg je jezelf deze strategie ook op om weer goed en snel te herstellen. Je gaat hard je best doen om toch weer te kunnen slapen en uit te rusten. Helaas werkt dit niet bij oververmoeidheid en dat is logisch. Je bent door deze strategie juist oververmoeid geworden!

Om te herstellen zijn hele andere kwaliteiten nodig. Het is heel belangrijk dat je begint met je situatie te accepteren. Hij is er namelijk toch al, of die je nu goed uitkomt of niet. Vervolgens ga je leren om wat meer stil te staan. Je lichaam heeft rust en slaap nodig. Je zult je leefstijl en de keuzes die je gedurende de dag maakt moeten bijstellen.

Gedachten die je daarbij niét helpen zijn:

  • O, als ik maar slaap vannacht!
  • Als ik vannacht niet slaap ben ik morgen helemaal niets waard.
  • Ik snap er niets van dat ik niet kan slapen, ik MOET slapen!

Wat je wél kunt gaan doen:

  • Sta jezelf toe wakker te liggen.
  • Houd vaste bedtijden aan.
  • Plan overdag rustmomenten in.
  • Zorg voor beweging, liefst buiten.
  • Leg de lat wat lager.

Zoek hulp van een slaapoefentherapeut als je slapen toch problemen blijft geven. Vooral cognitieve gedragstherapie kan je helpen om je niet-helpende gedachten te herkennen en om te draaien in helpende gedachten.

Lees ook eens deze blog over gedachten die het in slaap vallen kunnen belemmeren.