Je ademhaling is een krachtig middel om je meer ontspannen te voelen. Het werkt het beste als je je aandacht op je ademhaling gaat richten. Je gaat rustig observeren hoe je lichaam inademt en weer uitademt. Dit doe je zonder dat je iets aan je ademhaling probeert te veranderen.

In het begin kan dit heel moeilijk zijn. Je kunt je duizelig of soms zelfs angstig gaan voelen. Als je dat merkt kun je er mee stoppen en even actief worden, bijvoorbeeld een stukje flink door wandelen. Je kunt ook gewoon doorgaan met je adem te observeren. Misschien merk je dat je adem vanzelf wat gaat veranderen. Misschien voelde je je adem eerst hoog in je borst op en neer gaan en merk je na ongeveer 10 minuten dat ook je buik mee gaat bewegen.

Als je adem vanzelf wat lager in je lichaam gaat voelen is, wordt je lichaam wat rustiger, wat stiller. Je kunt je dan wat meer ontspannen gaan voelen.

Er zijn ook methoden om je adem wat meer naar je buik toe te lokken.

Hier volgt er een:

Ga op je rug liggen met je benen gestrekt en laat je benen wat uit elkaar vallen, zoals de bladzijden van een boek uit elkaar kunnen vallen. Leg dan je hand op je buik, onder je ribben of op je navel. Probeer je hand te voelen liggen. Voel de zwaarte van je hand, misschien de temperatuur van je hand. Voel je duim liggen en voel je pink liggen. Als je je hand goed kunt voelen liggen, voel je onder je hand misschien je buik bewegen, omhoog komen en weer wat naar beneden zakken. Dat is de buikademhaling. Je hoeft er dus niets voor te doen! Het kost geen kracht!

Voor sommige mensen helpt het als ze er zich een plaatje bij voorstellen. Stel, je hebt een tube tandpasta. Als je op de onderkant drukt, komt de inhoud omhoog omdat er beneden geen ruimte meer is. De tandpasta gaat vervolgens naar de plek waar nog wel ruimte is, de bovenkant van de tube. Zo werkt het ook in je lichaam. Als je je buik strak houdt, is daar geen ruimte voor de lucht, het ademen blijft dan bovenin bij je borstkas gebeuren. Als je je buik zacht laat worden, wordt het bij je buik wat ruimer en zakt de adem daar vanzelf naar toe.

 Observeer overdag af en toe je ademhaling. Is hij snel en hoog in je borst, of voel je hem laag in je buik en adem je misschien wat langzamer, voel je je schouders mee bewegen? Gaat de lucht door je neus naar binnen en naar buiten of door je mond? Laat hem gewoon zijn zoals hij is, je hoeft hem alleen maar te observeren. Als je dit een paar maal per dag doet, kan dat je ook overdag even een moment van rust en kalmte geven.

Als je meer wilt weten over ademen en je hebt hulp nodig bij het oefenen, kun je natuurlijk ook een afspraak maken bij een oefentherapeut.