zonsondergang

Behalve dat je nachten enorm lang kunnen duren als je maar ligt te wachten tot je in slaap valt, is langdurig slecht slapen ook niet zo goed voor je geestelijke gezondheid. Je begint je dagen steeds vermoeid. Het gevolg van die moeheid is dat je overdag minder alert bent en vooral in het verkeer is dat niet fijn. Ook werkt je geheugen minder goed en vaak ook minder snel. Voor scholieren en studenten een vervelend nadeel, maar het is ook vervelend als je in de supermarkt loopt en de helft van je boodschappen vergeet, zodat je weer terug moet.

Wat een goede nachtrust precies inhoudt verschilt per persoon. Sommige mensen hebben minstens 8uur slaap nodig om goed te kunnen functioneren, andere hebben aan krap 6 uur slapen al ruim voldoende.

Het goede nieuws bij dit verhaal is dat er manieren zijn om je nachtrust te verbeteren. Je kunt het voor je lichaam gemakkelijker maken om in slaap te vallen. De grootste boosdoener bij het wakker liggen is je actieve brein, de hersenen die maar doorgaan met het produceren van nieuwe gedachten. Vaak worden ze nog eens extra actief op het moment dat je in je bed stapt, of dat je je lampje uitdoet omdat je ogen bij het lezen steeds dicht vallen. De grootste stoorzender voor je slaap is je brein. Het staat nog in de actiestand in plaats van in de slaapstand.

Hier volgen een paar tips om het voor je brein wat rustiger en makkelijker te maken:

1. Zorg voor een warm bed en een koel hoofd (slaapkamer temperatuur onder de 20 graden).

2. Eet geen zware maaltijd korter dan 2 uur voor het slapen gaan

3. Geniet van het liggen in je bed.

4. Doe een ontspanningsoefening waarbij je je lichaam heel zwaar voelt worden.

5. En kijk ‘s nachts niet op je wekker!