Henriette natuur I

Voor al die scholieren voor wie de examentijd is aangebroken, is het van belang om het beste uit hun geheugen te halen. Je geheugen is namelijk de belangrijkste bron van kennis in deze tijd. Je wilt helder en snel kunnen denken. Je wilt alert zijn en de juiste associaties leggen. Ik heb daarom een paar tips voor je geselecteerd die je geheugen een oppepper kunnen geven.

1. Eet chocola!

Een van de stoffen die de werking van je frontale cortex (voorste stuk van je hersenen) stimuleren is flavanol, een antioxidant. Je frontale cortex zorgt onder andere voor het oplossen van problemen, plannen, redeneren en natuurlijk je geheugen.

Het goede nieuws is dat flavanol voorkomt in chocolade. En vooral in de pure versie met veel flavanol en weinig suiker. Helaas hebben de proefpersonen bij wie dit getest is zulke grote hoeveelheden gekregen (in een drankje) dat daar bijna niet tegenaan te eten is. Flavanol zit overigens ook in groene thee, in appels en in rode wijn!

2. Maak aantekeningen op papier.

Het maken van geschreven aantekeningen in plaats van aantekeningen met computer of laptop geeft een beter resultaat als er vragen gesteld werden die naar inzicht in de stof vroegen. Dat bleek uit onderzoek naar de prestaties van studenten. Verder bleek dat studenten die stof via geschreven aantekeningen hadden geleerd zich die stof ook langer konden herinneren. Dat is precies wat je nodig hebt tijdens een examen.

Het kan zijn, zo luidde een verklaring, dat als je schrijvend aantekeningen maakt, je de informatie die je krijgt al meteen aan het verwerken bent in je hersenen.

3. Zorg voor voldoende slaap.

Mijn laatste tip heb ik gehaald uit een onderzoek dat is uitgevoerd bij 147 Noorse mannen van gemiddeld 54 jaar. Daarbij bleek dat bij de mannen die vaak of altijd slecht sliepen (en daarmee bedoelen we: moeite met inslapen, veel wakker liggen of heel vroeg wakker worden) de frontale cortex te zijn gekrompen. Dat is het deel van je brein waar je geheugen zit, het deel dat je nodig hebt om te plannen en om problemen op te lossen. En uit weer een ander onderzoek bleek er een verband te zijn tussen de afname van hersenvolume en de werking van het geheugen.

Succes met deze tips! Voor een betere nachtrust kun je mijn blog van de vorige maand lezen. Of je kunt een afspraak met mij maken voor tips op maat.